فروش مواد اولیه صنعت لاستیک و پلاستیک

گروه صنعتی ایرانیان سپاهان قطعه با هدف بی نیاز کردن کشور در زمینه ی کلیه ی قطعات صنعتی لاستیکی و پلاستیکی همواره گام بر می دارد و در همه حال خود را مستلزم ارائه ی خدمات به کلیه ی ارگان ها و مراکز کشور می داند.از همین رو آماده ارائه ی خدمات و ارائه ی مشاوره در زمینه ی تولید کلیه ی قطعات به همکاران و شرکت ها و ادارات مختلف می باشد .در زمینه ی تولید قطعات لاستیکی و پلاستیکی مهمترین امر استفاده از مواد اولیه ی مرغوب و مناسب نسبت به شرایط و محل های مورد استفاده می باشد .همیشه باید در نظر داشت استفاده از متریال ها و مواد اولیه ی گران قیمت دال بر با کیفیت تر بودن قطعه نمی باشد . باید هر قطعه ای را متناسب با شرایط کاری و نوع کاربرد و محل و موقعیت درگیری ، از متریال و مواد اولیه ی مناسب به آن محل و شرایط تولید نمود.این شرایط به صورت بسیار تخصصی در گروه صنعتی ایرانیان سپاهان قطعه ( در بخش ایرانیان رابر ) مورد بررسی قرار می گیرد.ایرانیان رابر با در اختیار داشتن نیروهای فنی متخصص و استفاده از بنیه دانشگاهی نیروهای خود و استفاده از تجربه ی علمی و بازدید های میدانی از محل قرارگرفتن کلیه ی قطعات توانسته است همواره قطعاتی با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت را تولید نموده و به مشتریان خود عرضه کند.

گروه صنعتی ارانیان رابر در زمینه ی تولید قطعات لاستیکی همواره از کامپاند های لاستیکی با پایه پلیمر های :

  • RUBBER ( لاستیک های سیلیکونی با سختی های 20,30,40,50,60,70,80 A )
  • NBR ( nitrile butadiene rubber ) ( یا به اصطلاح لاستیک های مقاوم به روغن )
  • EPDM ( ethylene propylene diene monomer rubber ) ( یا به اصطلاح لاستیک های مقاوم به آب ونمک و یا بعضی از اسید ها )
  • NR ( Natural rubber ) ( لاستیک های طبیعی )
  • VITON , FKM , FFKM , KALREZ
  • SBR ( styrene-butadiene rubber )
  • NEOPERANE

هرکدام از مواد اولیه ی مورد استفاده در دارا خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی می باشند می باشند که با توجه به شرایط و محل های مورد استفاده باید از یکی از این مواد اولیه استفاده گردد.لازم به ذکر است هرکدام از شرکت های لاستیک سازی و همکاران گرامی فرمول مخصوص به خود را برای تولید  آماده سازی و کامپاند سازی مواد اولیه دارند به عنوان مثال کامپاند لاستیکی NBR تولید شد در شرکت ایرانیان رابر با کامپاند لاستیکی NBR  در در شرکت همکار تفاوت بسیار زیادی دارد این تفاوت اکثرا در شکل ظاهری پدیدار نمی شود بلکه در ساختار داخلی و نوع کار دهی ان مشخص می گردد.

  • EPDM ( ethylene propylene diene monomer rubber ) :

    لاستیک EPDM یا لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان مونومر برای اهداف زیادی استفاده می شود. این لاستیک دارای بیشترین پایداری در برابر آب در بین همه  انواع لاستیک هاست. لاستیک EPDM به طور گسترده برای تولید ورق های مورد استفاده در دماهای بالا به کار می رود. در حقیقت، لاستیک EPDM  یکی از رایج ترین لاستیک های سنتزی کاربردی که استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است و دارای هر دو کاربرد عمومی و ویژه است. درخواست ها برای لاستیک EPDM در جهت کاربردهای محصولات خودرویی، ساختمان سازی و مکانیکی افزایش یافته است. این لاستیک از اتیلن و پروپیلن و دی ان تشکیل شده است و به صورت مختصر EPDM نام گذاری شده است. این لاستیک دارای ویژگی های ذاتی است که آن را برای عایق های الکتریکی، درزگیر و ورق مناسب می کند. تکنولوژی های پلیمریزاسیون و کاتالیست در کاربردهای امروزه توانایی طراحی لاستیک EPDM برای کاربردهای ویژه درخواستی و فرآیندهای لازم را فراهم می کند.

    • لاستیک EPDM پایداری عالی در برابر پیرشدگی در شرایط اتمسفری شامل گرما، ازن و آب و هوا دارد.
    • این لاستیک پایداری خوبی در برابر بیشتر آب پایه شیمیایی دارد.
    • لاستیک EPDM نیز پایداری عالی در برابر سایش و پارگی دارد.
    • این لاستیک پایدار، ساختار پلیمری اشباع شده دارد.
    • این لاستیک مقاومت الکتریکی خوبی دارد.
    • لاستیک EPDM نیز در برابر حلال های قطبی مثل آب، اسیدها، بازها و استرهای فسفات دارد.
    • این لاستیک انعطاف پذیری عالی در دماهای بالا و پایین دارد.
    • لاستیک EPDM می تواند برای سطوح نهایی خیلی صاف استفاده شود.
    • این لاستیک در برابر حلال ها و دماهای بالا نیز پایدار است

    لاستیک های اتیلن پروپیلن دی ان مونومر (EPDM) یکی از پرکاربردترین و سریع ترین لاستیک های سنتزی در حال رشد است. پایداری عالی در برابر گرما، اکسیداسیون، ازن و پیرشدگی در شرایط آب و هوایی منجر به افزایش تقاضا برای این لاستیک در کاربرد محصولات خودرو، ساختمان سازی و مکانیکی شده است. تکنولوژی های پلیمریزاسیون و کاتالست اخیر منجر به طراحی پلیمرهایی با کاربردها و نیازهای فرآیندی شده اند که درخواست های در حال افزایش برای محصولات با کیفیت، همگن و دارای عملکرد عالی را پاسخ گو هستند.

  • NR ( Natural rubber ) :

    بسیاری از درخت­ها،درختچه­ ها و حتی بوته­ ها هستند که شیره ای شبیه به شیر تولید می­کنند که لاتکس نامیده می­شوند.لاتکس شامل یک محلول کلوئیدی کائوچو پخش شده در یک واسطه مایع است. مکانیزم سنتز طبیعی کائوچو بطور زیادی درک شده است. کائوچو از اسید mevalonic ناشی می­شود که در طی یک سری از واکنش­ها به ایزوپنتنیل پیرو فسفات تبدیل میشود.  درختان تولید کننده لاتکس،که بیش از صد­ها نوع آن شناخته شده است متعلق به گونه­ های مختلف هستند و بیشتر در آب و هوای گرمسیری پیدا می­شوند. گونه­ های اصلی این درختان عبارتند از:افوربیاسه، موراسه(از خانواده توت) ، اپیوم، آسکلپیاس و ... . بیشتر انواع کائوچو طبیعی برای فرآیند شدن مستقیم و تولید قطعات لاستیکی، یعنی همانطور که از کشت زارها تهیه می­شوند، بیش از حد سخت هستند پس باید ابتدا نرم شوند. بعد از نرم شدن، کائوچو طبیعی خام، یا انواع با گران روی ثابت آن، خیلی خوب فرآیند می­شوند، به طوری که خیلی سریع روی میل می­چسبند و آمیزه­ای با استحکام کششی و چسبناکی خوب بدست می­آید این دو ویژگی در ساخت محصولات چند جزئی که در آن­ها باید چند لایه با آمیزه­ های مختلف بهم متصل شوند از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.لاستیک فرایند نشده امکان پخت و تشکیل پیوندهای عرضی را ندارد، فرایند کردن لاستیک یعنی ترکیب لاستیک خام با گوگرد یا پخت مناسب دیگر، پر کننده­ ها، تقویت کننده­ ها، شتاب دهنده­ ها و ... که مجموع این مواد امکان پخت و تشکیل پیوند عرضی را به لاستیک می­دهد. در شکل زیر تصویر NR فرایند نشده را ملاحظه می­کنید.

    خواص فیزیکی و تکنولوژیکی لاستیک طبیعی
      وزن مخصوص کائوچو طبیعی خام در بیست درجه سانتی گراد، 934/0 و اگر کائوچو یخ زده باشد یا تحت کشش قرار گرفته باشد، وزن مخصوص آن افزایش می­یابد.حرارت احتراق آن در حجم ثابت 16/44 کیلو ژول بر گرم، حرارت ویژه آن در بیست درجه سانتی گراد 502/0 است کائوچو طبیعی که بعد از استخراج با استون تصفیه می­شود، دارای یک ضریب شکست در بیست درجه سانتی گراد بین 5215/1 -5238/1 است.لایه های نازک کائوچو طبیعی شروع به جذب نور با طول موج های کوتاه­تر از 3100 آنگستروم می­کند و زیر طول موج 2250 آنگستروم، جذب کامل صورت میگیرد.قابلیت اکسترود شدن و همچنین قابلیت فرآیند پذیری کائوچو طبیعی عالی است.یک ویژگی مفید دیگر کائوچو طبیعی، سرعت بالای پخت آن است کائوچو طبیعی می­تواند بصورت برگشت پذیر تغییر شکل دهد که این امر ویژگی مهم رفتار الاستیکی آن است.این حالت با بعضی از تغییر شکل های پلاستیکی مشابه است.که فقط بعد از ولکانیزاسیون کائوچو محو می­شود. در نتیجه ولکانیزاسیون، کائوچو به یک حالت الاستومری واقعی تبدیل می­شود.کائوچو طبیعی (لاستیک طبیعی) می­تواند تا ده برابر طول اولیه ­اش بدون پاره شدن کشیده شود. هرچه دما کمتر شود، نیرو مورد نیاز برای کشش کائوچو بیشتر می ­شود در کرنش­ های با سرعت بالا، تغییر شکل کائوچو بطور کامل قابل برگشت است، در حالی که در کرنش­ های با سرعت پایین، مقداری تغییر شکل به خاطر باقیمانده تنش باقی می­ماند.بعد از مدت زمان قابل توجهی، یا بر اثر حرارت، به هر حال این تغییر شکل جبران خواهد شد و نمونه به طول اولیه ­اش برگشت می­کند. در حالتی که بازیابی به حالت اولیه کامل نباشد، منحنی های تنش-کرنش آن نمونه برای حالت کشش و بازگشت برهم منطبق نخواهد بود.این پسماند، که به معنی تبدیل انرژی مکانیکی به انرژِی حرارتی است،گرمازایی نامیده می­شود.این پدیده در هنگام چرخه کرنش اول مشخص­تر و در چرخه های بعدی کمتر خواهد بود.پسماند البته در لاستیک ولکانیزه شده خیلی مشخص و بیشتر است. در جدول برخی خصوصیات لاستیک NR پایه مورد استفاده قطعات تولیدی شرکت فن طا مانند دیافراگم ها، پکینگ ها، پکرها، آبندهای مکانیکی و سایر قطعات لاستیکی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند را ملاحظه می­کنید.

شرح مختصری از خواص و شرایط کاردهی مواد اولیه :

  • RUNNER :

    روزانه قطعات سیلیكونی بسیاری در حال استفاده می باشد، شلنگ های نسوز و روكش های سیم در وسایل نقلیه، پروفیل ها و اورینگ ها در لوازم خانگی و بسیاری قطعات دیگر در صنعت پزشكی نمونه ای از این ماده ارزشمند در اطرافمان می باشد. سیلیكون بخاطر خواص مكانیكی خاصش نیاز های بسیاری را در صنایع براورده كرده است.سیلیكون رابر الاستومری است كه به خانواده گرما سخت ها (ترموست) تعلق دارد و در تركیب ان ازسیلیسیم (Silicon یا Si) استفاده شده است. به زبان ساده تر پلیمیری (بسپاری) قابل انعطاف می باشد كه تحت تاثیر حرارت به حالت یك پارچه درمی اید.این پلمیر مصنوعی از تركیب سیلیسیم و اكسیژن تشكیل شده است و در دماهای بالا و پایین خواص مكانیكی را حفظ می نماید، طول عمر و دوام بالای قطعات سیلیكونی توجیه خوبی برای قیمت ان نسبت به سایر لاستیك ها می باشد.علاوه بر مقاومت در برابر حرارت و برودت و همچنین غیر قابل اشتعال بودن خواص زیر قابل توجه می باشد،عایق الكتریكی، طول عمر بالا و مقاومت در برابر ازن، هوا، رطوبت و فرسایش.در دسته بندی لاستیك سیلیكون كیورینگ یا پخت انها قابل توجه می باشد؛

    پخت در دمای بالا
    •    HTV یا High Temperature Vulcanizing
    •    LSR یا Liquid Silicone Rubber
    پخت در دمای محیط
    •    RTV یا Room Temperature Vulcanizing

  • NBR ( nitrile butadiene rubber ) :

    (لاستیک نیتریل (Nitrile rubber که به نام‌های NBR ،Buna-N، و لاستیک اکریلونیتریل بوتادین نیز شناخته می‌شود، یک لاستیک مصنوعی کوپلیمری ساخته شده از اکریلونیتریل و بوتادین است.اکریلو نیتریل بوتادین NBR / لاستیک نیتریل عموما به عنوان یک ماده مفید وقابل اعتماد در تولید قطعات لاستیکی  اتومبیل و صنایع دیگر مطرح شده است.با انتخاب یک لاستیک(بوتادین) با مقدار مناسب  اکریلونیتریل در یک توازن میتوان لاستیکی ایجاد کرد که در گستره وسیعی از کاربردها   از قبیل نواحی نیاز به مقاومت در برابر روغن،سوخت و مواد شیمیایی استفاده شود.   هنگامی که NBR با فیلرهای تقویت کننده ترکیب می شود،آمیزه ولکانیز شده دارای خواص بسیار عالی خواهد بود و استحکام کششی بهینه بیش از ۲۵ Mpa در سختی  ۷۰-۸۰ Shore A بدست می آید.به طور کلی NBR می تواند در طیف وسیعی از نظر  سختی در محدوده ۲۰ Shore A تا ابونیت فرموله شود.   همچنین،خواص مکانیکی آمیزه های ولکانیزشده ی این الاستومر به مقدار قابل توجهی  به درجه حرارت ولکانیزاسیون بستگی دارد.با یک فرمولاسیون مناسب و شرایط  ولکانیزاسیون بهینه ممکن است آمیزه ای با مانایی فشاری بسیار کم فراهم شود.   خواص الاستیکی آمیزه ولکانیز شده ی نرم نشده به مقدار قابل توجهی به گونه ی   NBR بستگی دارد.   مقاومت سایشی آمیزه های NBR ولکانیز شده به فیلرهای نیمه تقویت کننده  فرموله شده اند حدود ۳۰ درصد بهتر از آمیزه های NR و۱۵ درصد از آمیزه های   SBR می باشد.

    مشخصات اصلی NBR

    •     مقاومت در برابر روغن ،مواد سوختنی و گریسها
    •     فرآیند پذیری خوب
    •     تنوع سیستمهای پخت
    •      مقاومت عالی در برابر هوای داغ
    •      مانایی فشار کم
    •     مقاومت سایشی زیاد
    •      نفوذپذیری کم در برابر گازها
  • VITON , FKM , FFKM , KALREZ

    این لاستیک با نام تجاری وایتون در بازار به فروش می رسد. دارای مقاومت فوق العاده در برابر اسید ها و باز های قوی و حلال های مختلف و اوزون است. تا دمای ۳۲۰ درجه سانتی گراد مقاوم و پایدار بوده و در برابر اشتعال مقاوم می باشد. در مواردی که کاربرد لاستیک NBR مثل محیط نفتی و هیدروکربنی در دمای بالا امکانپذیر نباشد، از این لاستیک استفاده می شود. از آن در ساخت غلطک، اورینگ، ورق و قطعات لاستیکی استفاده می شود.

    مشخصات فنی لاستیک وایتون Viton
    سختی: 50تا 955 Shore A
    استحکام کششی: 2000- 5000 پاسکال
    جهندگی (%):500-400%
    مقاومت سایشی: نسبتاً خوب تا خوب
    چسبندگی به فلز: عالی
    چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا خوب
    مانای فشار: خوب تا عالی
    مقاومت در برابر شکستگی: نسیتاً خوب- خوب
    مقاومت ضربه ای:خوب جهندگی / حرکت ارتجاعی:ضعیف تا نسبتاً خوب
    مقاومت پارگی: نسبتاً خوب تا خوب
    لرزه گیری: نسبتاً خوب تا خوب
    کاربردهای لاستیک وایتون Viton
    وایتون Viton FKM به دلیل داشتن خواص ویژه اش در ساخت قطعه های ویژه لاستیکی نظیر درزگیرهای سوخت و شفت موتور اتومبیل ، شیلنگ ها و واشرهای خودرویی و قطعه های هواپیما و موشک مورد استفاده قرار می گیرد.اورینگ وایتون Viton FKM ضد روغن هیدرولیک,ضد اسید,ضد بنزین ,ضد حلال ها و ضد سایش می باشد و از اورینگ های معمولی و NBR فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند.

    مشخصات فنی لاستیک وایتون Viton
    سختی: 50تا 955 Shore A
    استحکام کششی: 2000- 5000 پاسکال
    جهندگی (%):500-400%
    مقاومت سایشی: نسبتاً خوب تا خوب
    چسبندگی به فلز: عالی
    چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا خوب
    مانای فشار: خوب تا عالی
    مقاومت در برابر شکستگی: نسیتاً خوب- خوب
    مقاومت ضربه ای:خوب جهندگی / حرکت ارتجاعی:ضعیف تا نسبتاً خوب
    مقاومت پارگی: نسبتاً خوب تا خوب
    لرزه گیری: نسبتاً خوب تا خوب
    کاربردهای لاستیک وایتون Viton
    وایتون Viton FKM به دلیل داشتن خواص ویژه اش در ساخت قطعه های ویژه لاستیکی نظیر درزگیرهای سوخت و شفت موتور اتومبیل ، شیلنگ ها و واشرهای خودرویی و قطعه های هواپیما و موشک مورد استفاده قرار می گیرد.اورینگ وایتون Viton FKM ضد روغن هیدرولیک,ضد اسید,ضد بنزین ,ضد حلال ها و ضد سایش می باشد و از اورینگ های معمولی و NBR فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند.
    سختی: 50تا 955 Shore A
    استحکام کششی: 2000- 5000 پاسکال
    جهندگی (%):500-400%
    مقاومت سایشی: نسبتاً خوب تا خوب
    چسبندگی به فلز: عالی
    چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا خوب
    مانای فشار: خوب تا عالی
    مقاومت در برابر شکستگی: نسیتاً خوب- خوب
    مقاومت ضربه ای:خوب جهندگی / حرکت ارتجاعی:ضعیف تا نسبتاً خوب
    مقاومت پارگی: نسبتاً خوب تا خوب
    لرزه گیری: نسبتاً خوب تا خوب

  • کاربردهای لاستیک وایتون Viton
    وایتون Viton FKM به دلیل داشتن خواص ویژه اش در ساخت قطعه های ویژه لاستیکی نظیر درزگیرهای سوخت و شفت موتور اتومبیل ، شیلنگ ها و واشرهای خودرویی و قطعه های هواپیما و موشک مورد استفاده قرار می گیرد.اورینگ وایتون Viton FKM ضد روغن هیدرولیک,ضد اسید,ضد بنزین ,ضد حلال ها و ضد سایش می باشد و از اورینگ های معمولی و NBR فشار بسیار بیشتری را تحمل می کند.قابل توجه است متریال FFKM  و یا کارلز متریالی می باشد بسیار استراتژیک و بسیار مهم و گرانقیمت با مشخصات و خواص فیزیکی و شیمیایی مشخص ، که شرکت ایرانیان رابر از این متریال ها برای تولید قطعاتی مانند اورینگ ها و پکینگ های بسیار حساس استفاده می کند . برای گرفتن دیتاشیت های این متریال ها با شرکت ایانیان رابر تماس حاصل فرمایید .

  • SBR ( styrene-butadiene rubber :

    استفاده گسترده از دوچرخه و به خصوص لاستیک‌های بادی آنها، که از دهه ۱۸۹۰ شروع شد، تقاضای بیشتری برای لاستیک ایجاد کرد. در سال ۱۹۰۹، تیمی به سرپرستی فریتس هوفمان، که در آزمایشگاه بایر در البرفلد آلمان کار می‌کرد، موفق به پلیمریزاسیون ایزوپرین، اولین لاستیک مصنوعی شد.اولین پلیمر لاستیکی سنتز شده از بوتادین در سال ۱۹۱۰ توسط دانشمند روسی سرگئی واسیلژویچ لبدف ایجاد شد. این شکل از لاستیک مصنوعی، یعنی پلی بوتادین، زمینه را برای اولین تولید تجاری در مقیاس بزرگ توسط امپراتوری تزاری فراهم کرد، که در طول جنگ جهانی اول در نتیجه کمبود لاستیک طبیعی اتفاق افتاد. پس از پایان جنگ این شکل اولیه لاستیک مصنوعی دوباره با لاستیک طبیعی جایگزین شد، اما تحقیقات در مورد لاستیک مصنوعی ادامه یافت. ایوان استرومیسلنسکی روسی که در سال ۱۹۲۲ به نیویورک نقل مکان کرد در اوایل قرن ۲۰ تحقیقات اولیه قابل توجهی در مورد لاستیک مصنوعی و چند مونومر انجام داد. مشکلات سیاسی که ناشی از نوسانات زیاد در هزینه لاستیک طبیعی بود، منجر به تصویب قانون استیونسون در سال ۱۹۲۱ شد. این قانون در اصل یک کارتل ایجاد کرد که از قیمت لاستیک با تنظیم تولید پشتیبانی می‌کرد، اما عرضه ناکافی، به ویژه به دلیل جنگ، منجر به جستجوی انواع جایگزین لاستیک مصنوعی شد.

    در سال ۱۹۲۵ قیمت لاستیک طبیعی به حدی افزایش یافت که بسیاری از شرکت‌ها در حال بررسی روش‌های تولید لاستیک مصنوعی برای رقابت با لاستیک طبیعی بودند. در ایالات متحده، تحقیقات بر روی موادی غیر از مواد مورد استفاده در اروپا متمرکز شد، و کار خود را بر روی کارهای اولیه ژولیوس آرتور نیوولند استاد شیمی دانشگاه نتردام، که سنتز نئوپرین را توسعه داد، بنا کردند.مطالعاتی که در سال ۱۹۳۰ به‌طور مستقل توسط لبدف، والاس کاروترز آمریکایی و دانشمند آلمانی هرمان اشتاودینگر ، منتشر شد، باعث کشف نئوپرین، یکی از موفق‌ترین لاستیک‌های مصنوعی در سال ۱۹۳۱ شد. نئوپرین به رهبری المر کیزر بولتون در شرکت Dupont ساخته شد. نئوپرن در برابر گرما و مواد شیمیایی مانند نفت و بنزین مقاومت بسیار خوبی دارد و در شیلنگ‌های سوخت و به عنوان یک ماده عایق در ماشین آلات استفاده می‌شود.اولین کارخانه لاستیک سازی در اروپا یعنی SK-1 (از روسی "Synthetic Kauchuk"، روسی: СК-۱) توسط سرگئی لبدف در یاروسلاول تحت برنامه پنج ساله اول ژوزف استالین در ۷ ژوئیه ۱۹۳۲ تأسیس شد.در سال ۱۹۳۵، شیمی دانان آلمانی اولین سری از لاستیک‌های مصنوعی را که به عنوان بونا رابر شناخته می‌شود ، سنتز کردند. این لاستیک‌ها کوپلیمر بودند، به این معنی که پلیمرها از توالی متناوب دو مونومر ساخته شده‌اند. مارک‌های دیگر شامل Koroseal بود که والدو سمون در سال ۱۹۳۵ تولید کرد و Sovprene که محققان روسی در سال ۱۹۴۰ ایجاد کردند.هم بسپارهای استایرن و بوتادی‌ان که بیش از ۵۰ درصد بوتادی‌ان دارند به SBR موسوم‌اند. نسبت معمولی تکپارها ۷۰ تا ۷۵ قسمت بوتادی‌ان به ۲۵ تا ۳۰ قسمت استایرن به بالای ۵۰ درصد، محصول به شدت پلاستیک می‌شود و در رنگ‌های شیرابه‌ای قابل استفاده‌است.لاستیک SBR مثل لاستیک طبیعی بر اثر کشش بلوری نمی‌شود و به همین سبب ضعیف است مگر آن که با دوده یا مواد دیگر تقویت شود. حتی در این صورت هم از لاستیک طبیعی ضعیفتر است. خواص وولکانشی آن خوب و مشخصات پیرسازی آن رضایت بخش است. بالغ بر ۷۰ درصد SBR تولیدی در آج تایر، ۱۵ درصد قطعات مکانیکی و حدود ۱۰ درصد به شکل شیرآبه مصرف می‌شود.

  • NEOPERANE

    این لاستیک از بسپارش امولسیونی کلروپرین خالص در دمای ۳۸ درجه سلسیوس در مجاورت گوگرد بدست می‌آید. در برابر اکسایش، روغن، گرما و آتش مقاوم است و مصارف خاصی در قطعات خودرو، چسب‌ها، درزگیرها و پوشش‌ها دارد. از لاستیک طبیعی گرانتر است به همین سبب زمانی استفاده می‌شود که به خواص ویژه نیاز باشد. مقاومت لاستیک نئوپرن در برابر روغن و هوا نیز باعث می‌شود برای چندین صنایع دیگر که نیاز به یک پلیمر با کارایی متوسط و دارای تعادل مناسب در همه جا دارند، مناسب باشد. علاوه بر مقاومت در برابر روغن و مقاومت در برابر آب و هوا، استحکام کششی بالا و بهم فشردگی کم لاستیک نئوپرن آن را به یک لاستیک مصنوعی بسیار جذاب برای استفاده در فضاهای باز تبدیل می‌کند. به لطف این عوامل، صنایع مختلفی از جمله حمل و نقل عمومی، سیم و کابل، تهیه غذا و ساختمان سازی از لاستیک نئوپرن بهره‌مند می‌شوند.

TOP