تولید انواع اورینگ ها:

اورینگ ها به دو صورت مدار بسته و مدار باز می باشند که در گروه صنعتی ایرانیان رابر با متریال ها و ابعاد گوناگون تولید می شوند.
• تاثیر روغن برروی سطح اورینگ
بهترین نتیجه آب‌بندی کردن حاصل از اورینگ را باید باتوجه به محیط اطراف اورینگ و شرایط کاری بدست بیاید.در بعضی از پروژه ها ما مجبور به استفاده از متریال های خاصی هستیم و در بعضی از پروژه ها ما می‌توانیم طیف وسیعی از متریال ها را انتخاب کنیم.بدیهی است در این شرایط قیمت و در دسترس بودن آن بسیار مهم است.در این مجموعه سعی می‌کنیم از اثر متقابل روغن، اصطکاک و جنس اورینگ اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم.
اصطکاک اورینگ چیست :
در حالت استاندارد با افزایش سختی الاستومر و کاهش فشار روی اورینگ منجر به کاهش اصطکاک می‌گردد.همچنین استفاده از بعضی متریال های خاص با ضریب اصطکاک کمتر همانند تفلن (TEFLON/PTFE) می تواند در این زمینه کمک کند.در حالت کلی اورینگ با ضخامت کمتر، اصطکاک کمتری با محیط اطراف ایجاد می‌کند.
1- روغن زدن داخل کامپوند
می توانیم با اضافه کردن روغن در بعضی از گریدهای کامپاند سطح اصطکاک را بدون کاهش فشردگی اورینگ پایین بیاوریم.
2- روغن زدن به سطح اورینگ
زدن روغن به سطح اورینگ می تواند به جلوگیری از خوردگی، جلوگیری از گازگرفتگی هنگام نصب ، جلوگیری از پیچش اورینگ کمک کند.
همچنین می تواند به سرعت نصب اورینگ کمک شایانی بنماید. در حالیکه این روغن زدن می تواند به راحتی اصطکاک را کم کند.در سیستم های هیدرولیک که همیشه روغن در تماس با اورینگ می باشد هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.اما در سیستم های پنوماتیک و وکیوم (خلا) ، ما شدیدا توصیه می کنیم به اورینگ ها روغن زده شود. حتی این روغن زدن در بسیاری ار موارد باعت آب بندی بهتر اورینگ نیز می شود.یکی دیگر از فواید روغن زدن به اورینگ این است که روغن همانند یک سطح محافظ کمک می کند اکسیژن و ازن کمتر به سطح اورینگ حمله کرده و باعث طول عمر اورینگ می گردد.
نکته:حتما توجه کنید که روغن مناسب باید با توجه به جنس اورینگ و با لحاظ کردن اثر متقابل روغن بر جنس اورینگ و ماده‌های شیمیایی انتخاب گردد. به‌هیچ‌وجه نباید روغنی استفاده شود که باعث جمع شدن یا افزایش حجم اورینگ گردد.
• اصول نگهداری اورینگ در انبارهای تمامی شرکت های بزرگ
جهت رعایت اصول نگهداری اورینگ در انبار به صورت استاندارد باید به موارد زیر دقت شود:
کشش و فشار: همیشه اورینگ باید بدون کشش و فشار در انبار نگهداری شود.از آویزان کردن اورینگ‌های بزرگ روی قلاب جلوگیری کنید.
دما:بهترین دمای نگهداری اورینگ در انبار بین دمای 4 الی 27 درجه سانتیگراد می‌باشد.هیچ‌وقت دما نباید از 49 درجه سانتیگراد بیشتر گردد.همچنین اورینگ‌ها باید حداقل فاصله 1.5 متری از وسایل گرمایشی همانند رادیاتور، هیتر، بخاری و …. قرار گیرد.

رطوبت: رطوبت محیط انبار باید بین 25 الی 65 درصد باشد.از رطوبت بیش از حد و همچنین خشک نگه‌داشتن بیش از حد محیط انبار باید جلوگیری گردد.

نور:اشعه UV برای طیف وسیعی از الاستومرها ضرر دارد.تا آنجاییکه امکان دارد محیط انبار باید تاریک باشد.اورینگ‌ها را باید از تابش مستقیم اشعه خورشید و سطح بالای اشعه UV محافظت نمود.بهتر است اورینگ ها در بسته‌های مات و یا ضد نور نگهداری شود.

 اکسیژن و ازن:
اکسیژن و ازن دو گازی می‌باشند که باعث سفت‌شدن الاستومرها و ضعیف‌شدن مقاومت شیمیایی آن می‌گردند.
محیط انبار باید حتی الامکان از این دو گاز ایمن گردند.همچنین فعالیت بعضی دستگاهها باعث تولید ازن و اکسیژن می‌گردد که نباید این دستگاهها را در انبار اورینگ قرار داد.بهتر است اورینگ‌ها در بسته‌های مات و یا ضد اشعه UV نگهداری شوند.

اولین ورود و اولین خروج:اورینگ ها باید تاریخ ورود به انبار داشته باشند.همیشه اورینگ‌های قدیمی باید زودتر از انبار خارج شوند تا مورد استفاده قرار بگیرند.

تاثیر دما و عوامل محیطی بر اورینگ

اثر اصطکاک:نیروی اصطکاک اولیه یکی از فاکتورهای مهم در حالت داینامیک می‌باشد.این اصطکاک می‌تواند ناشی از فشار بالای نیروی هیدرولیکی حاصل شود. این اصطکاک بالا می‌تواند باعث پاره‌شدن قسمتی از اورینگ گردد. که بعد از حرکت و رسیدن به حالت سکون به دیواره گلند چسبیده است.وقتی که سیستم از حالات سکون به‌حرکت درآمد، طراح اورینگ باید نیروی اصطکاک حاصل از حرکت را لحاظ کند تا سیستم اورینگ با کمترین مشکل روبرو شود.به طور معمول افزایش اصطکاک باعث گرما می‌شود که باعث افزایش حجم اورینگ خواهد گردید.این افزایش حجم باعث تولید گرمای بیشتر در فرایند اصطکاک گردیده و در نهایت باعث عدم کارایی اورینگ می‌گردد.اصطکاک بالا در کنار فشار بالا می‌تواند حتی باعث خراب‌شدن مجموعه شود که از جنس فلز نرمتری ساخته شده است.
روش های کنترل اصطکاک :
• فشردگی :
هر دو نوع اصطکاک (اصطکاک اولیه و اصطکاک ثانویه) با کم‌شدن فشردگی اورینگ کم خواهد شد.
• سختی:
اصطکاک اولیه با کم‌شدن سختی اورینگ اما اصطکاک ثانویه (در حال حرکت متداوم) با زیادشدن سختی اورینگ کم می‌شوند.
• ضخامت اورینگ :
کم‌شدن ضخامت اورینگ باعث کاهش اصطکاک خواهد شد.
• روغن کاری:
چسبندگی اورینگ با روغن‌کاری کم شده و در نتیجه اصطکاک آن کاهش می‌یابد.انتخاب نوع روغن مناسب مهم می‌باشد تا از لحاظ شیمیایی روی اورینگ اثر تخریبی نگذارد.
• افزودنی هایی پلمیر:
هنگام ساخت مواد خام رابر می‌توان افزودنی‌هایی (بسته به نوع و کاربرد رابر) از قبیل روغن‌ها، گرافیت ، تفلن و غیره اضافه نمود تا اصطکاک کم شود.
• ماشین‌کاری گلند:
با ماشین‌کاری خوب گلند بین 8 الی 16 RMS و بدست آوردن یک سطح صاف و صیقلی می‌توان اصطکاک را کم کرد.البته اندازه زیر 5 RMS مناسب نمی‌باشد چون بدلیل صیقل بودن بیش از حد نمی‌تواند آب‌بندی خوبی داشته باشد.
• عرض گرو (Groove) :
با افزایش عرض گرو (Groove) اورینگ فضای بیشتری برای حرکت دارد و در نتیجه می‌تواند باعث کاهش اصطکاک شود.
• متریال اورینگ:
پلیمرهای مختلف اصطکاک‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. مثلا تفلن‌ها اصطکاک کمتری در مقایسه با دیگر پلیمرها ایجاد می‌کنند.در این خصوص بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد.
• فشار:
کاهش فشار سیستم باعث کاهش اصطکاک ثانویه می‌شود.تذکر : بطور عمومی ، ضخامت اورینگ در بخش استاتیک بین 10 الی 40 درصد می‌تواند فشرده شود در حالیکه در بخش داینامیک می‌تواند فقط بین 10 الی 30 درصد باشد.
اثر دما :
بطورکلی افزایش دما باعث کاهش خاصیت فیزیکی و شیمیایی اورینگ می‌گردد. این افزایش دمای بیش از حد به عدم کارایی اورینگ منجر خواهد شد. افزایش دما باعث افزایش حجم و همچنین باعث سخت‌تر شدن اورینگ می‌گردد.همچنین کاهش دمای بیش از حد نیز (بدون در نظر گرفتن متریال درست) باعث جمع‌شدگی و عدم آب‌بندی درست می‌گردد.اگر این کاهش دما خیلی زیاد شود باعث شکنندگی اورینگ و یا از دست‌دادن حالت لاستیکی آن می‌گردد.برای بهترین حالت آب‌بندی باید اورینگی انتخاب کرد که در محدوه دمای کاری مورد نظر باشد.

اندازه گیری جمع کل تلرانس ها :
در هر شرایط آب‌بندی، تمامی تلرانس‌های بخش‌هایی که با اورینگ در تماس است باید لحاظ گردد.
جمع کل این تلرانس‌ها یک عدد خواهد بود که باید در طراحی اورینگ لحاظ گردد.

اثر فشار بر اورینگ
اختلاف فشار دو طرف اورینگ باعث می شود که بر اساس قانون فیزیک اورینگ به سمت فشار کمتر در گلند حرکت کند و فشرده شود که باعث تغییر شکل مقطع آن می شوداین فشار باعث می شود که بخشی از اورینگ به داخل فاصله خالی بین گلند و سطح مقابل آن (clearance gap) حرکت کند. اگر اورینگ نتواند در فشار بالا مقاومت کند بخشی از اورینگ بیرون خواهد آمد و باعث می شود که اورینگ نتواند اب بندی درستی داشته باشد. هر اورینگی در یک شرایط فشاری خاص خود می تواند عمل آب بندی را انجام دهد. اگرچه اختلاف فشار می تواند تا حدودی به آب بندی کمک کند اما زیاد شدن این اختلاف فشار باعث می شود که فشردگی اورینگ و قابلیت آن از بین برود.

روش هایی که برای فشار بالا کاربرد دارد:
• افزایش سختی پلیمر اورینگ
• استفاده از بک آپ رینگ ها (Back-Up Ring) که اورینگ را ثابت نگه می دارد تا به سمت فضای خالی (clearance gap)حرکت نکند
• کم کردن فاصله بین گلند ها (diametrical clearance)
• کم کردن فشار کاری

تراکم (فشردگی) اورینگ:
فشردگی اورینگ در نتیجه سه عامل به وجود خواهد آمد:
• نیرویی که به اورینگ وارد می شود تا فشرده گردد
• سختی اورینگ
• ضخامت اورینگ
کشیدگی اورینگ باعث می شود که ضخامت اورینگ کم شده و باعث اثرگذاری منفی روی آب بندی کردن آن می شود.

انواع اورینگ های تولید شده در گروه صنعتی ایرایان سپاهان قطعه :
1- اورینگ های FFKM ( کارلز ) :
اورینگ FFKM معروف به اورینگ کالرز (KALREZ) به عنوان سوپر پلیمرهایی که بالاترین دمای کاری در بین خانواده پلیمیرها را دارا می باشد شناخته شده اند.این اورینگ بسیار مقاوم به مواد شیمیایی بوده و در صنایع شیمیایی خیلی خورنده کاربردهای وسیعی دارد. دمای کاری اورینگ FFKM (کالرز) به 330 درجه سانتیگرد هم می تواند برسد. صنایع پتروشیمی از اولین مصرف کننده های این اورینگ می باشد.
2- اورینگ های وایتون سختی 60 TO 90 SH.A :
اورینگ وایتون (Viton) در صنعت به نام های FKM , FPM , Fluoroelastomer نیز شناخته می شود و به دلیل همین تعدد نام گاها باعث گمراهی می گردد، در صورتی که ماده اصلی همه آنها از فلورو کربن (Fluorocarbon) می باشد.اورینگ وایتون، تراکم مولکولی پایین (low compression set) و مقاومت دمایی و شیمیایی بالایی دارد و به همین دلیل اورینگ وایتون کاربرد فراوانی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع هوایی و صنایع خودرو و… در جاهایی که به مقاومت حرارتی بالا و مقاومت در برابر سایش احتیاج باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
رنج دمایی اورینگ وایتون از 20- درجه سانتیگراد تا 200+ درجه سانتیگراد می باشد.
اورینگ وایتونی که ارائه می دهیم با سختی 75 و 90 و گرید A و بر اساس استاندارد AS-568 (اینچی) و استاندارد متریک ( mm ) میباشد .در صورتی که گرید های دیگر وایتون مد نظرتان است، با ما تماس بگیرید.

 انواع اورینگ های NBR

 انواع اورینگ های CORD :
اورینگ متری وایتون (Oring Cord Viton ) ، کوردهایی هستند که بصورت طولی و در مقیاس متر تولید و در ایران به نام اورینگ متری شناخته میشوند . یکی از مهمترین کاربرد این کورد ها (اورینگ متری)جهت تولید اورینگ در سایزهای بزرگ و غیراستاندارد در محل کار می باشد. اورینگ متری در سایز های 1 الی 25 میلی متر قابل تهیه می باشند. بیشترین متریال این کوردها(اورینگ متری) از NBR و VITON می باشد که توانسته است کمک قابل توجه ای به صنعت آب بندی نماید.

TOP